Stipendier och bidrag

Föreningen delar varje år ut ett eller flera stipendier och/eller resebidrag till unga lovande musiker som ett ekonomiskt bidrag till fortsatta studier i olika former inom eller utanför Sverige. Även icke medlemmar kan tilldelas stipendium. Dessa bjuds därvid på första årets medlemskap. Klicka här för fullständiga regler för stipendiet. (PDF-fil)

Kurs/resebidrag kan utdelas till en eller flera av föreningens medlemmar för deltagande i t.ex. sommarkurser. Kursbidraget är inte åldersrelaterat.

Eftersom föreningens ekonomi är väldigt blygsam brukar vi bara kunna dela några få stipendier/resebidrag om upp till max 5.000 kronor. Bidragen kan alltså inte finansiera några längre studier, men förhoppningsvis underlätta deltagande i t.ex. en sommarkurs eller veckoslutsworkshop.

För att förenkla ansökandet finns här två ansökningsblanketter, en för stipendiet och en för kurs/resebidraget.

Sista ansökningsdag är 1 april samma år pengarna önskas användas.

Du ansöker om stipendium och kurs/resebidrag online.

Så här gör du:

1. Blankett för stipendieansökning. Denna använder du även om du väljer att söka både rese/kursbidrag OCH stipendium.

2. Blankett för kurs/resebidrag.

3. Har du frågor? Tveka inte att kontakta kansliet eller föreningens ordförande (ordforande.tidigmusik@gmail.com). – alla frågor försöker vi besvara!

4. När du har skickat din ansökan får du ett bekräftelsemejl på att ansökan har skickats.

Lycka till med din ansökan!